Muumimuseon joulunaika

Joulua vietetään Muumimuseossakin, vaikka muumit nukkuvat talviunta. Joulutunnelmaan pääsee jo ensimmäisestä adventista alkaen. Lukulampun alla luetaan Tove Janssonin Kuusi-novellia aina lauantaisin ja sunnuntaisin, suomeksi kello 11 ja englanniksi kello 13 alkaen lauantaista 30.11. sunnuntaihin 5.1.2020 saakka. Välipäivistä Loppiaiseen vieraileviksi lukijoiksi saapuu tunnettuja hahmoja kulttuurin parista. Lukulampun alla: Tulkintoja Tove Janssonin Kuusi-novellista järjestetään Muumimuseossa nyt toista kertaa.

Jouluisten lukuhetkien lisäksi myös Ateljeen työpaja muuttuu jouluhenkiseksi.

– Ja tuolla alhaalla he makaavat ja nukkuvat. Nukkuvat ja nukkuvat ja nukkuvat. Ja toiset saavat tässä uurastaa näännyksiin asti joulun takia.
Hemuli, Kuusi-novelli kirjasta Näkymätön lapsi ja muita kertomuksia, 1962.

Muumit nukkuvat talviunta ja ovat autuaan tietämättömiä joulustressistä, loputtomista lahjalistoista, jouluruokaähkystä ja pakollisista vierailuista sukulaisten luokse. Kuusi-novellissa Tove Jansson kuitenkin kirjoittaa muumien yllättävästä kohtaamisesta joulun kanssa. Tarinassa kohtaavat Toven toisaalta rento ja hötkyilemätön elämänasenne ja toisaalta juhlien ja vieraanvaraisuuden arvostaminen.

Suosittelemme joulutarinan äärelle rauhoittumista erityisesti aikuisille!

Animaatio-joulukorttityöpaja

Kaipaatko vaihtelua joulukortteihin? Yllätä ystäväsi tänä vuonna sähköisellä joulutervehdyksellä! Muumimuseon Ateljeen nonstop-työpajassa voi vaikka koko perhe tai ystäväporukka tehdä yhdessä jouluisen esineanimaation, jonka saa sähköpostilla tuossa tuokiossa ilahduttamaan saajiaan. Ateljeen kuvaussetit on puettu jouluiseen asuun kuusineen ja kimalteineen. Helpolla stop motion -tekniikalla kuvattavissa tervehdyksessä voivat seikkailla työpajan pienet muumi- ja muut hahmot, mutta mikään ei estä tuomasta pääosaan omaa lempitonttua! Joulupaja jatkuu aina loppiaiseen saakka. Joulun jälkeen voi tehdä uuden vuoden tervehdyksen tai animaatiotulkinnan joulun parhaista hetkistä vaikka jouluvieraiden kanssa! Tässä pajassa, jos missä, on hyvän mielen takuu.

Ohjattu nonstop-työpaja joka päivä klo 12-16 sisältyy museon pääsymaksuun.

Tove Janssonin piirros Kuusi-novelliin kirjassa Näkymätön lapsi ja muita tarinoita, 1962 ©Moomin CharactersTM