Viron suurlähettiläs lahjoitti muumikirjoja Lukukirjastoon

Viron suurlähettiläs Margus Laidre vieraili tiistaina 29.8. Tampere-talossa ja Muumimuseossa. Lisäksi suurlähettiläs lahjoitti vironkielisiä muumikirjoja Muumimuseon lukukirjastoon: ”Toivoisin että Tove Janssonin muumien maailmankuvaa saisi upotettua paitsi lukukirjaston hyllyyn, myös kaikkien valtionpäättäjien ajatuksiin. Sillä tavalla maailmasta tulisi hieman parempi paikka elää”, kuvaili suurlähettiläs Laidre. Vierailun yhteydessä käsiteltiin myös Suomen ja Viron 100-vuotisjuhlallisuuksia ja maiden välistä kulttuurivaihtoa. Viron kansallisbaletin Coppelia-baletti Tampere-talossa marraskuussa 2017 on Viro 100 -juhlavuoden suurin kulttuurivierailu Suomessa.

”Suomen ja Viron välinen yhteistyö on tärkeämpää kuin ymmärrämmekään. Maailma ympärillämme muuttuu nopeasti ja siksi me tarvitsemme toinen toisiamme. Koko Pohjois-Eurooppa tarvitsee kulttuurista, taloudellista ja poliittista yhteistyötä, jotta teemme itsemme ja toisemme näkyväksi maailmalla. Viron kansallisbaletin Coppelian vierailu Tampere-talossa on hyvä esimerkki siitä, kuinka lujalla pohjalla meidän ystävyytemme on. Toivomme tietysti, että ystävyys jatkuu entistä tiiviimpänä”, kertoi suurlähettiläs Laidre.

Laidre kertoi vierailleensa Tampere-talossa aiemminkin ja kuvaili taloa yhdeksi kaupungin merkittävimmistä ja kauneimmista maamerkeistä. Uutta Muumimuseota hän kehui tunnelmalliseksi ja lumoavaksi satumaailmaksi. Suurlähettiläs Laidre myös kertoi, että muumit eivät olleet vielä läsnä hänen lapsuudessaan Viron sosialistisessa neuvostotasavallassa vaan ne tulivat hänen maailmaansa mukaan Laidren oman pojan syntymän myötä. ”Tämä on yksi tärkeimmistä tehtävistäni tähänastisella urallani, sillä tänään en ole ainoastaan Viron Suomen suurlähettiläs vaan Viron Suomen muumisuurlähettiläs!”, vitsaili Laidre lahjoittaessaan vironkielisiä muumikirjoja lukukirjastoon.

Tilaisuudessa oman tervehdyksensä esittivät myös Tampereen kaupunkia edustanut kulttuuri- ja vapaa-aikajohtaja Lauri Savisaari, Tampereen taidemuseon ja Muumimuseon johtaja Taina Myllyharju sekä Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas.