Muminmuseet stängt 9.–20.9.2024 – nya illustrationer att se från 21.9.

Mumintrollerna i trädgården.

Muminmuseet byter ut alla Tove Janssons illustrationer med nya verk i september. Museet kommer därför att vara helt stängt 9–20 september 2024. Du har alltså några dagar tid att se dina favoritillustrationer i den nuvarande Muminutställningen.

Muminmuseet öppnar för allmänheten med nya verk lördagen den 21 september. I den nya Muminutställningen kommer vi att kunna se Tove Janssons allra första illustration med temat Mumindalen. Muminhuset ser så vackert ut i en paradisisk och exotisk dal med frukt och blommor. Det finns också originalkartor av Tove Jansson, illustrerade initialer, kransar och naturligtvis actionfyllda scener från Mumintrollens äventyr genom åren. De detaljrika mumintablåerna finns kvar på sina bekanta platser. På samma sätt fortsätter utställningen om Tove Janssons karriär och liv, Konstnärsliv, i museets Observatorium.

Öppningen av museet firas med en evenemangsdag den 21 september. Firandet fortsätter nästa år med Mumin 80-årsjubileet, som uppmärksammar 80-årsdagen av publiceringen av Tove Janssons första muminbok Småtrollen och den stora översvämningen (1945).

De pappersbaserade muminillustrationerna är ljuskänsliga, och även i museets mörker kan de bara visas några år i taget. Efter det kommer verken att läggas i förråd för att vila. Muminmuseets huvudutställning förnyas ungefär vart tredje år.

Den populära och lättlästa guideboken för Muminmuseet har kommit ut i en ny upplaga och finns nu äntligen till salu på flera språk.