Muminmuseet förbereder sig inför Marriott-hotellets byggarbeten

Finlands första Marriott hotell öppnas i slutet av år 2019 i Tammerfors. Byggarbetena framskrider med fart och de kommer att uppta största delen av Tammerforshusets tomt mot Universitetsgatan (Yliopistonkatu). Pålningarna startar måndagen den 11. juni och detta kommer att orsaka en del ljud även inne i museet. Pålningarna orsakar stundvis även vibrationer. Pålningsarbetet kommer att ta omkring sex veckor.

För att garantera verkens säkerhet, stängdes utställningen Tove Jansson och mumintrollen en vecka tidigare än utlovat, det vill säga den 26. maj. I basutställningen kommer man även att flytta bort de ömtåligaste verken och ersätta dem med andra. Muminmuseet har även gjort andra skyddsåtgärder med anledning av pålningarna.

Under pålningarna erbjuder vi museibiljetter för sänkt pris (tisdag-fredag): vuxna 10 € (12 €), barn 5 € (6 €) och familjebiljett 25 € (30 €). Under veckosluten gör man inga pålningsarbeten.

Byggarbetet stänger av den nuvarande infartsvägen till Tammerforshusets gård från Universitetsgatan. Det kommer att byggas en ny infart närmare huvudingången för eskorttrafik.

Oavsett byggarbetena erbjuder Muminmuseet en fantastisk möjlighet att stiga in i muminböckernas sagolika värld från den stora översvämningen till berättelsen Sent i november. Berättelserna förenar Tove Janssons ursprungliga muminillustrationer och Tuulikki Pietiläs tredimensionella tablåer till en helhetsupplevelse som stöder vår fantasi.

Vi beklagar för möjliga olägenheter orsakade av byggarbetena!