Muumimuseon uuden perusnäyttelyn helmi on Tove Janssonin ensimmäinen Muumitaloa esittävä kuvitus

Paljon ihmisiä tutkimassa teoksia sinisävyisessa isossa, mutta tunnelmallsiessa  tilassa.

Muumimuseossa avautuu 21.9. uusi vaikuttava kokonaisuus Tove Janssonin alkuperäisiä muumikuvituksia. Kaikki museon paperipohjaiset teokset on vaihdettu uusiin teoksiin Tove Janssonin museolle lahjoittamasta kokoelmasta. Nyt nähtävät kuvitukset ovat ensi kertaa esillä Muumimuseossa. Uuden kokonaisuuden helmeksi nousee Tove Janssonin aivan ensimmäinen Muumitaloa esittävä kuvitus.

Varhaisin tunnettu Muumitaloa esittävä kuvitus on maalauksellinen tussilaveeraus Tove Janssonin ensimmäisestä muumiromaanista Muumit ja suuri tuhotulva vuodelta 1945. Tarinan lopussa Muumipeikko, Muumipappa, Muumimamma ja Nipsu ovat suuren seikkailun ja tuhotulvan jälkeen saapuneet vehreään, eksoottisten kasvien täyttämään Muumilaaksoon. Sinne on tulvan mukana ajautunut Muumipapan omin käsin rakentama koti: sininen, pyöreä ja tornikattoinen muumitalo, josta muodostuu seuraavien tarinoiden tukikohta ja sydän.

Lopulta he tulivat pieneen laaksoon, ja mitään niin kaunista he eivät olleet nähneet koko päivänä. Ja siellä, niityn keskellä, oli talo joka oli melkein kuin kaakeliuuni, hyvin hieno ja siniseksi maalattu.

Tove Jansson, 1945

Uudistetussa perusnäyttelyssä on mukana piirustuksia, laveerauksia ja akvarelleja lähes kaikista Tove Janssonin muumikirjoista, niiden eri painoksista tai käännösversioista. Esillä on myös muumikirjojen ensipainoksia, kansikuvituksia ja erikielisiä julkaisuja. Muuminäyttelyn kerronta etenee yhä suurten kirjankansien johdattelemana kronologisesti tarinasta toiseen, suuren tuhotulvan vedenpaisumuksesta ja muumitalon rakentamisesta viimeisen romaanin marraskuisen Muumilaakson tapahtumiin. Muumimuseon perusnäyttely uusitaan noin kolmen vuoden välein.

Muumimuseon uudet kuvitukset esittelevät myös Tove Janssonin työskentelytapaa ja piirustustekniikkaa. Mukaansatempaavien muumiseikkailuiden ohella keskiöön nostetaan tarinoiden pienet tunnelma- ja detaljikuvat, kirjojen lukujen alku- ja loppukuvat, koristeelliset kranssiaiheet ja Muumilaakson kartat. Näyttelyn kuvitukset hahmottavat Tove Janssonin tekniikoiden vaihtumisen varhaisista tussilaveerauksista hienoviivaisiin ja yksityiskohtaisiin piirustuksiin.

Muumimuseon avautumista juhlistetaan Muumisuhteita ja lempikuvituksia -tapahtumapäivällä lauantaina 21.9. Juhlinta jatkuu ensi vuonnakin Muumi 80 -juhlavuoden merkeissä, sillä Tove Janssonin ensimmäisen muumikirjan julkaisemisesta tulee kuluneeksi 80 vuotta.

Virpi Nikkari

Näyttelypäällikkö